fa
2676-6620
2676-6620
gregorian
2020
01
18
1
2
online
1
fulltext
A Comparative Study on the Regulation of Advertising Pharmaceutical and Medical Products: The Case of Iran, China, and Turkey
مطالعۀ تطبیقی نظامهای حقوقی ایران، چین و ترکیه در زمینۀ تنظیمگری تبلیغات تولیدات دارویی و پزشکی
مقدمه: مقامات نظارتی و تنظیم‌گر در هر کشوری، برای محافظت از بهداشت عمومی تلاش می‌کنند با قانون‌گذاری، مقرره‌گذاری و استانداردسازی از کیفیت، ایمنی، اثربخشی، برچسب‌گذاری، بازاریابی و تبلیغات صحیحِ محصولات دارویی و پزشکی در طول عمر کالا اطمینان حاصل کنند. تنظیم‌گری در حوزۀ تبلیغات تولیدات دارویی و پزشکی نظارت بر کلیۀ فعالیت‌های آگاهی بخش و مجاب‌کنندۀ صنایع دارویی است که با هدف تأثیرگذاری بر نسخه‌نویسی، تأمین، خرید و استفاده از دارو انجام می‌دهند. روش‌ها: در این مطالعه، قوانین و مقررات و ساختارهای نظارت بر تبلیغات تولیدات دارویی و پزشکی در کشورهای چین و ترکیه با ایران، به کمک روش مطالعۀ تطبیقی، مقایسه شده است. نتایج: براساس این مطالعه، سازوکار تنظیم‌گری تبلیغات تولیدات دارویی و پزشکی در ایران، در سنجشی با چین و ترکیه با چهار مشکل اساسی روبه‌رو است: فقدان مُتولّی واحد در نظارت بر تبلیغات تولیدات دارویی و پزشکی، ابهام در جواز یا عدم جواز تبلیغ دارو به عموم در قوانین ایران، مقررات غیرشفاف در خصوص نحوۀ تبلیغات به پزشکان و در آخر نبود نهادی خودتنظیم با عضویت در شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کنندۀ دارویی با هدف کدگذاری‌های واحدهای صنفی برای ایجاد رقابت سالم و جلوگیری از تخلُّفات تبلیغاتی. نتیجه‌گیری: لازم است در ایران قانونی جامع و شفاف در حوزۀ بازاریابی و تبلیغات تولیدات دارویی و پزشکی با تعیین نهاد ناظر و استانداردهای تبلیغاتی (هم به مخاطب عمومی و هم به مخاطب حرفه‌ای) تدوین و تصویب شود.
Background: Regulatory authorities in each country strive to protect public health through legislation, regulation, and standardization to ensure the quality, safety, effectiveness, labeling, marketing, and proper advertising of pharmaceutical products throughout the life cycle of the product. Regulation in the field of advertising pharmaceutical and medical products is the supervision of all informative and persuasive promotional activities of the pharmaceutical industry with the aim of influencing the prescription, supply, purchase, and use of drugs. Methods: Having conducted the comparative analysis as the methodology of the current research, the regulations and structures for monitoring the advertising of pharmaceutical and medical products in China and Turkey were compared with the established ones in Iran. Results: According to this study, the advertising regulation mechanism of pharmaceutical and medical products in Iran, comparing with China and Turkey, faces four main problems including: 1) lack of a single administrator in monitoring the advertising of pharmaceutical and medical products, 2) ambiguity in the licensing or non-licensing of medicine advertised to the public in Iranian law, 3) non-transparent regulations on how to advertise to physicians, and 4) the lack of a self-regulatory body with the membership in pharmaceutical companies and distributors in order to develop codes of practice for the trade union to create healthy competition and prevent advertising violations. Conclusion: In Iran, it is necessary to codify and approve a comprehensive and transparent law in the field of marketing and advertising of pharmaceutical and medical products by designating a supervisory body and promulgating advertising standards (Both to the general public and to the professional audience).
مشاور,محرمانگی,اختلال روانرنجوری,اختلال روانپریشی,پروندۀ درمانی,اطلاعات
Counseling,Confidentiality,Neuroticisim,Psychosis,Medical records,Information
95
110
http://ijbmle.ir/fa/articles/23
http://ijbmle.ir/storage/articles/23/مطالعۀ-تطبیقی-نظام-های-حقوقی-ایران-چین-و-ترکیه-در-زمینۀ-تنظیم-گری-تبلیغات-تولیدات-دارویی-و-پزشکی.pdf
Hoda
Ghafari
هدی
غفاری
Department of Public and International Law, Faculty of Law and Political Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
استادیار گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
No
50
Zahra
Ebrahimi
زهرا
ابراهیمی
Ph.D., Candidate of Public Law, Faculty of Law and Political Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
دانشجوی مقطع دکتری، گرایش حقوق عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Zahra_ebrahimi@atu.ac.ir
Yes
51