fa
2676-6620
2676-6620
gregorian
2018
08
13
1
1
online
1
fulltext
Ethical Evaluation of Medical Advertising with Emphasis on Nano-health Products
بررسی اخلاقی تبليغات پزشكی با تأكيد بر محصولات بهداشتی-درمانی نانو
مقدمه: در عرصۀ تولید و تجارت، قدرتمند‌ترین ابزاری که بازیگران برای رقابت با یکدیگر در اختیار دارند، تبلیغات است. ابزار هرچه قدرتمندتر و کارامدتر باشد، استفادۀ نادرست و ناصواب از آن می‌تواند موجب آسیب‌های جدی‌تر شود. بر همین اساس، تبلیغات هم باید مطابقِ ضوابط و معیارهایِ اخلاقیِ مناسب و مربوط به کار گرفته شود. رعایتِ این معیارها به‌ویژه در تبلیغاتِ پزشکی که به‌طور مستقیم با جان و سلامتِ مردم در ارتباط است، اهمیّتی دوچندان می‌یابد. روش‌ها: اين پژوهش بر اساس روش توصيفی، هنجاری و تحلیلی انجام شده و داده‌های آن از طریق منابع چاپی، مانند کتاب و مقاله و منابع اینترنتی به زبان‌های انگلیسی و فارسی گردآوری شده است. نتایج: بی‌اعتناییِ تبلیغات به اصولِ اخلاقی حاکم بر تبلیغات، می‌تواند پیامدهای نامطلوب بسیاری را، مانند طبی‌سازی، شکل‌گیریِ انتظاراتِ نامعقول و بی‌جا در افراد، اختصاص بودجه‌های درمانی به نیازهای غیرضروریِ درمانی، تنش در روابط پزشک و بیمار و استثمارِ گروه‌های آسیب‌پذیر، بر جامعه تحمیل کند.  نتیجه‌گیری: مطالعۀ تبلیغاتِ مختلف و بررسی پیامدهای آن‌ها در جامعه نشانگر ضرورتِ تدوین راهنماهای اخلاقی و نظارت بر رعایت آن‌ها در تبلیغات است. راستی، احترام به کرامت انسانی، ضرورتِ توجه به سطحِ فهم و دانش مخاطب، رعایتِ نزاکتِ عمومی، پرهیز از طرحِ ادعاهای بی‌اساس و حساسیت به مسئولیت‌های اجتماعی، عام‌ترین و مهم‌ترین اصول اخلاقی‌اند که می‌توان در این زمینه پیش‌نهاد. با توجه به پیچیدگی و ناشناختگی عوارض استفاده از محصولات بهداشتی-درمانی نانو، اصول اخلاقی کلی حاکم بر تبلیغات پزشکی بر تبلیغ این محصولات نیز حاکم است و بديع و كارامد بودن آن‌ها نمی‌تواند چگونگي تبليغ اين محصولات را از ارزيابی اخلاقی بركنار دارد.
Background: In production and commerce, the most powerful tool the players possess to compete with each other is advertising. The more powerful and efficient the tool is, the more serious the consequences of its improper use would be. Accordingly, advertising must be applied in accordance with relevant ethical standards and criteria. Compliance with these criteria is particularly important in medical advertising, which directly affects the lives and health of the individuals. Methods: This research has been conducted on the basis of descriptive, normative and analytical methods and its data has been collected through printed sources such as books and articles besides internet resources in English and Persian. Results: The disregard for complying with the advertising ethics and moral precepts of advertising can have many adverse effects on the society including medicalization, the formation of unreasonable and irrelevant expectations in individuals, allocation of therapeutic funds to unnecessary therapeutic needs, the tension between doctor and patient relationships and the exploitation and abuse of vulnerable groups. Conclusion: The study of various types of advertising and their consequences in society indicates the exigency in compiling and elaborating ethical guides and monitoring the adherence to conducting the guides in the field of advertising. Indeed, respect for human dignity, the necessity to consider the level of understanding and knowledge of the audience, respect for public dignity, the avoidance of unfounded claims and the sensitivity to social responsibility, are the most common and most crucial moral principles that can be introduced in advertising. Due to complexity and uncertainty of the effects of using nano-health products, the general moral principles governing medical advertising are also dominant in promoting these products, and novelty and effectiveness of nano-products can not eliminate the ethical evaluation in the advertising process of them.
محصولاتِ بهداشتی-درمانی,نانوتکنولوژی,معیارهای اخلاقی,تبلیغات پزشکی
Health and therapeutic products,Nanotechnology,Ethical criteria,Medical advertising
2
13
http://ijbmle.ir/fa/articles/1
http://ijbmle.ir/storage/articles/1/بررسی-اخلاقی-تبليغات-پزشكی-با-تأكيد-بر-محصولات-بهداشتی-درمانی-نانو.pdf
Zohreh
Mohammadi
زهره
محمدی
School of Medicine, International Campus, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکدۀ داروسازی، پردیس بینالملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
No
5
Fatemeh
Domanloo
فاطمه
دومانلو
MA of Philosophy, Faculty of Letters and Humanities, The University of Tehran, Tehran, Iran
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
fdomanloo@gmail.com
Yes
11
Amirhossein
Khodaparast
امیرحسین
خداپرست
Assistant professor at Iranian Institute of Philosophy, Tehran, Iran
استادیار موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران
No
12